
človek a príroda 1.
Ľudská spoločnosť, ktorá vznikla v prírodnom prostredí, mení samu seba, a tým aj svoj vzťah k prírode.
Dejiny starovekého Sumeru, Egypta a Číny poukazujú na priamu závislosť civilizačných štruktúr a ich evolúciu od zmien prírodných faktorov.
ČLOVEK A PRÍRODA V POČIATKOCH EÚROPSKEJ KULTÚRY
Vzťah človeka k svojmu prostrediu sa prejavoval podobne ako u dnešných kultúr tzv.prírodných národov.Človek sa ešte
nenadraďoval nad iné živé bytosti ani si programovo nestaval za cieľ využiť a ovládnuť prírodu.
U prírodných národov prevládal kult ženských božstiev (boli to najmä skúsené matky).Po neolitickej revolúcii prechádza ťažisko produktívnych aktivít na muža (patriarchálne spoločenské usporiadanie).
V prírode sa objavuje tzv. slnečný cyklus – slnko nadobúda dominanciu nad ostatnými nebeskými telesami , pozem. útvarmi a bytosťami.Prírodne sily vystupujú ako najvyššie božstvo aj v nábožensko myslení.
V histórii ľudstva bol začiatok poľnohosp., často nazývaný „neolitickou revolúciou“.Človek začína aktívne pretvárať prírodu a dochádza k usadlejšiemu spôsobu života.Prvé rozdiely medzi pôvodnou prírodou a skultúrnenou.Poľnohosp. produkcia je v tomto období celkom závisla od prírodných faktorov ( klim podmienky,...).
So vznikom výr.ekonomiky ( feudalizmus ) prebieha proces vyčleňovania človeka z prírody
ČLOVEK A PRÍRODA V ANTICKEJ KULTÚRE
Antický človek sa ešte stále pokladal za súčasť prírody, ale taktiež si uvedomoval svoju odlišnosť od ostatných živých bytostí a odlišnosť svojho sveta od sveta prírody.
V období HELENIZMU sa stáva etickým ideálom –žiť v súlade, v harmónii s prírodou.Antická prírodna filozofia naďalej fixovala dominantné postavenie prírody a jej vplyv na spoločenský život.
ČLOVEK A PRÍRODA V STREDOVEKU
Príroda sa považuje za výtvor Boží , konečný v čase a priestore.Bola najnižším spôsobom bytia a mala nízku až zápornú hodnotu.Objavuje sa princíp boja človeka s prírodou ( zmyslom je oslobodiť sa od prírody a vybojovať si návrat k Bohu ).
DUALIZMUS- človeka a prírody a ANTROPOCENTRIZMUS – nadradenosť človeka nad všetko stvorené.
STREDOVEKÝ REALIZMUS-človek len ako súčasť širšieho všeobecnejšieho celku, ktorý predstavuje vyššiu skutočnosť.
NOMINALIZMUS-príroda ako súhrn jedinečných individuálnych predmetov a bytostí je ozajstnou skutočnosťou a nie zhlukom symbolov.Išlo o spor realizmu a nominalizmu o univerzálie (pojmy, idey ).
FRANTIŠEK Z ASSISI- filozof stredovekej kresťanskej kultúry.
cccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccc
Human society, formed in the natural environment, changing itself and thus its relationship to nature.
History of ancient Sumer, Egypt and China show the direct dependence of the structures of civilization and the evolution of changes in natural factors.
MAN AND NATURE The origins of European culture in
Man's relationship to their environment there was like in today's culture is still tzv.prírodných národov.Človek
nenadraďoval over other living creatures or the programmed bet aim to dominate and exploit nature.
In natural nations dominate the cult of female deities (especially the experienced mother). After the Neolithic Revolution through the center of productive activity for men (patriarchal social organization).
Nature appears so. solar cycle - the sun take dominance over the other celestial body, ground.services and bytosťami.Prírodne forces act as the highest deity in religious thinking.
In the history of mankind was the beginning of Farm., Often called "Neolithic Revolution." One begins to actively reshape nature and there is a way usadlejšiemu života.Prvé differences between the original nature and skultúrnenou.Poľnohosp. production at this time entirely dependent on natural factors (climate conditions ,...).
With the establishment výr.ekonomiky (feudalism), the process of allocation of human nature
MAN AND NATURE In ancient culture
Ancient man was still considered a part of nature, but also aware of its difference from other living beings and their world of difference from the natural world.
During HELENIZMU becomes ethical ideal live-in line, in harmony with the natural philosophy prírodou.Antická remain fixed dominance of nature and its impact on social life.
Man and Nature in the Middle Ages
Nature is regarded as God's creation, the final time and the lowest priestore.Bola way of being and have low to negative hodnotu.Objavuje the principle of fighting man and nature (meaning it is free from nature and the fight to return to God).
Dualism of man and nature, and ANTROPOCENTRIZMUS - the primacy of man over all created.
MEDIEVAL-realism as only one part of a wider general whole which is a higher reality.
NOMINALIZMUS-unique nature as the sum of individual items and creatures is a real fact and not clusters symbolov.Go dispute about realism and nominalism are universal (concepts, ideas).